Sunday 12 February 2012

7 Tempat Cantik di Indonesia Yang Wajib Dikunjungi

Indonesia bukan sekadar membeli-belah, berhibur dan bersantai di Jakarta, Yogyakarta, Surabaya, Medan, Bandung atau Bali. Malah banyak lagi tempat yang boleh diterokai untuk melancong, bersukan atau menghilangkan stress. Tempat-tempat tersebut menyimpan pesona alam yang luar biasa dan pasti memberikan pengalaman dan kenangan yang cukup indah dan berbeza kepada para pengunjung.

Berikut adalah 7 tempat cantik di Indonesia yang boleh dijadikan pilihan untuk dikunjungi. (sumber : Kompas)

1. Cartensz Pyramid, Papua

Carstensz Pyramid atau dikenali juga sebagai Puncak Jaya adalah sebuah puncak yang menjadi sebahagian daripada Banjaran Sudirman di provinsi Papua, Indonesia. Puncak Jaya mempunyai ketinggian 4884m dan di sekitarnya terdapat glasier Carstenz, satu-satunya glasier tropika di Indonesia, yang mungkin akan lenyap akibat pemanasan global. Puncak Jaya menjadi sasaran utama para pendaki gunung di Indonesia.

2. Pulau Komodo

Pulau Komodo adalah sebuah pulau yang terletak di Kepulauan Nusa Tenggara dan terkenal sebagai habitat asli komodo. Pulau ini juga merupakan kawasan Taman Nasional Komodo yang dikawal oleh Pemerintah Pusat. Ia berada di sebelah timur Pulau Sumbawa, yang dipisahkan oleh Selat Sape.

3. Taman Laut Bunaken, Sulawesi Utara

Sebagai salah satu tarikan utama pelancongan laut di Indonesia, penggemar selam skuba atau snorkeling pasti pernah atau bermimpi mengunjungi Taman laut Bunaken ini. Memiliki 20 dive spots dengan kedalaman bervariasi hingga 1.344 meter, 12 dive spots di antaranya terletak di sekitar Pulau Bunaken. 12 dive spots inilah yang paling kerap dikunjungi penyelam dan pecinta keindahan pemandangan dasar laut.

4. Gunung Bromo, Jawa Timur

Gunung Bromo (dari bahasa Sanskrit: Brahma), merupakan gunung berapi yang masih aktif dan paling terkenal sebagai objek pelancongan di Jawa Timur. Sebagai objek pelancongan, Gunung Bromo menjadi menarik kerana statusnya sebagai gunung berapi yang masih aktif. Bromo yang mempunyai ketinggian 2.392m di atas permukaan laut itu berada dalam empat wilayah, iaitu Kabupaten Probolinggo, Pasuruan, Lumajang dan Kabupaten Malang.

5. Baluran, Jawa Timur

Taman Nasional Baluran merupakan peninggalan ekosistem hutan yang kering di Pulau Jawa. Ia terdiri daripada tumbuhan savana, hutan bakau, hutan musim, hutan pantai, hutan pergunungan bawah, hutan rawa dan hutan yang selalu hijau sepanjang tahun.

6. Pergunungan Karst Bantimurung, Sulawesi Selatan

Taman Nasional Bantimurung mempunyai pemandangan alam yang sangat indah. Malah terdapat sumber air yang tidak pernah kering di taman nasional ini sehingga pelbagai jenis tanaman dapat bertahan walaupun musim kemarau yang berpanjangan.


7. Pantai Sikuai, Padang

Masih tidak ramai yang memilih Pantai Sikuai sebagai destinasi pelancongan di Indonesia. Namun sejak beberapa tahun lalu, pemerintah Padang mula serius mengembangkan pelancongan di pantai ini. Pasir putih serta pantai yang panjang dan landai menjadikan pantai ini sangat indah dan menyejukkan mata.


~ruudvanirwan!

3 comments:

  1. memang ya, tempat2 di indonesia itu cantik2

    ReplyDelete
  2. Kalau boleh ditambahkan melancong ke pulau Belitung atau "negeri laskar pelangi" yg terkenal dengan keindahan pantai yang alami.

    ReplyDelete