Saturday 27 August 2011

Belalang dari Zurich

Kerimasan bergesel-geselan bersama ribuan warga kota di Jalan TAR malam Sabtu lepas tidak menghalang penulis untuk 'merepeat' bundle Chow Kit. Jam menunjukkan hampir pukul 3 pagi. "Harap gerai tu open dan baju petang tadi ada lagi," bisik hati penulis.

Hajat penulis akhirnya termakbul. Tracksuit jacket Grasshopper Zurich masih gagah tergantung walaupun sudah beralih tempat. Bargain macam ni lah yang menanti pengunjung tegar bundle di seluruh dunia. Barang rare dan murah.


susah nak dapat ni

Kelab apa ni? Grasshopper Club Zurich yang dikenali sebagai GC, GCZ atau Grasshopper adalah sebuah kelab bolasepak profesional yang berpengkalan di Zurich, Switzerland. Kelab bolasepak tertua di Zurich ini memegang rekod 27 kejuaraan liga dan 18 kejuaraan Piala Swiss. (sumber : wikipedia)


Logo GCZ yang menarik

Asal usul nama Grasshopper tidak diketahui. Cuma pendapat mengatakan ia berkaitan dengan cara pemain meraikan gol.

Swiss bukan saja terkenal dengan jam

Pada musim 1995-96, Grasshopper menjadi pasukan pertama dari Switzerland layak ke UEFA Champions League (UCL). Dalam tahun berikutnya, Grasshopper sekali lagi layak ke UCL. Bagaimanapun, mereka kandas di peringkat kumpulan dalam kedua-dua musim.

pemain baru GCZ dari Malaysia

Antara pemain yang pernah menyarung jersey GCZ adalah
Stephane Chapuisat (Dortmund), adik-beradik Murat dan Hakan Yakin (Basel), Reto Ziegler (Spurs), Giovane Elber (Bayern), Efan Ekoku (Wimbledon), Ciriaco Sforza (Kaiserslautern), Papa Bouba Diop (Fulham) dan Johann Vogell (Parma).

Bayangkan jika pasukan bolasepak di negara kita menggunakan nama serangga seperti GCZ. Pasti menarik bukan? Sebagai contoh Langau FC, Lipas Kuantan, Mentadak-Mentadu United, Lalat FC, Anai-Anai Gombak, Kumbang Sg Petani, Pijat-Pijat FC, Semut Merah United, Tebuan FC, Lebah Keramat, Pepatung FC atau Penyengat Melaka. What say you?


~ruudvanirwan~

No comments:

Post a Comment