Tuesday, 31 January 2012

Kuala Lumpur oh Kuala Lumpur

Lagu yang sinonim dengan warga kota sekitar 80-an.

Versi Asal oleh Malek Ridzuan
video

Versi Baru oleh H.U.J.A.N
video

Aku datang dari desa
hanya sebatang kara
Meninggalkan kampung tercinta
dan sanak-saudara
Setiba dikotaraya
kugiat berkerja
berlumba-lumba mengejarkan
apa yang dicita

Meskipun badai yang melanda
aku terus melangkah
mengharungi hidup kota
dengan sepotong doa
Agar penghidupan
lebih maju bermakna
cuba membela nasib agama, bangsa, negara

Kuala Lumpur
Kuala Lumpur
menyinari hidupku
Kota yang penuh dengan cabaran
Kuala Lumpur
Kuala Lumpur
menyinari hidupku
Kota yang penuh dengan harapan

Simiskin dan sikaya semua tiada dibeza
dikotaraya yang mempunyai berbilang bangsa
Bila larut senja menjelma sungguh indahnya
Oh bertapa aku terharu dan sungguh berbangga

Selamat Hari Wilayah Persekutuan!


~ruudvanirwan~

7 Fakta Menarik...

googlepic

Sila baca artikel di bawah dengan minda yang terbuka. Mungkin ada sesuatu yang boleh dipelajari bersama. Bukan sekadar berimaginasi sahaja.

7 Fakta Menarik Payudara Wanita oleh Bramirus Mikail

KOMPAS.com — Bagi setiap wanita, payudara merupakan salah satu aset paling berharga dari tubuh mereka. Selain melambangkan keindahan dan feminitas, fakta juga menunjukkan bahwa payudara mampu membangkitkan hasrat seksual.

Sebenarnya, masih banyak lagi fakta mengejutkan seputar payudara, yang sebelumnya mungkin tidak pernah Anda ketahui. Berikut adalah 7 fakta menarik soal payudara wanita, seperti yang dipaparkan dalam Times of India:

1. Payudara kiri biasanya lebih besar

Memang agak sulit untuk melihatnya. Tetapi, umumnya ukuran payudara sebelah kiri selalu lebih besar ketimbang sebelah kanan. Ukuran dan bentuk kedua payudara tidak mungkin bisa sama. Bahkan, puting payudara juga memiliki ukuran yang bervariasi satu sama lain.

2. Ada rambut halus pada puting payudara

Tumbuhnya rambut-rambut halus pada dada pria mungkin sudah biasa. Tapi bagaimana jika hal ini terjadi pada wanita? Benar. Wanita juga memiliki rambut yang tumbuh pada payudara, tepatnya pada area puting. Bahkan, komedo dan jerawat juga bisa muncul pada payudara Anda.

3. Payudara wanita rata-rata beratnya 0,5 kg

Payudara rata-rata beratnya sekitar 0,5 kilogram. Setiap payudara menyumbang 4-5 persen dari lemak tubuh. Dengan demikian, 1 persen dari berat total tubuh seorang wanita berasal dari lemak di payudara. Payudara bisa membesar ketika wanita menginjak usia dewasa. Tapi ingat, wanita perokok cenderung memiliki payudara yang kendur ketimbang mereka yang tidak merokok.

4. Lebih dari 2 juta wanita punya payudara palsu

Sebut saja misalnya Pamela Anderson dan Katie Price. Lebih dari 2 juta wanita memiliki implan payudara. Angka ini menunjukkan bahwa banyak wanita yang memperhatikan payudara mereka. Tetapi kenyataannya, tidak semua wanita yang melakukan operasi payudara puas dengan hasil yang diperoleh. Riset menunjukkan bahwa rata-rata usia wanita yang menggunakan implan adalah 34 tahun.

5. Payudara menjadi lebih besar saat terangsang

Sama halnya seperti penis, payudara akan membesar dan menjadi tegang saat terangsang. Hal ini berlaku pula pada puting payudara.

6. Payudara menjadi tidak nyaman ketika terguncang

Sejumlah aktivitas fisi seperti jogging, berjalan, dan aerobik dapat menyebabkan goyangan atau guncangan pada payudara. Oleh sebab itu, kenakan bra dengan ukuran yang tepat guna meminimalkan gerakan sehingga Anda juga dapat mengurangi nyeri pada payudara. Ingat, fungsi utama dari bra adalah untuk melindungi kesehatan payudara Anda.

7. Payudara bisa berubah bentuk

Kedengarannya memang agak aneh, tapi posisi telungkup saat tidur diyakini dapat mengubah bentuk payudara. Penting untuk selalu menjaga posisi tidur dalam kondisi yang benar sehingga dapat menjaga kekencangan dan bentuk payudara Anda. Posisi tidur terbaik adalah dengan cara tidur menyamping dan menggunakan bantal sebagai alas untuk menjaga bentuk payudara tetap terpelihara ketika tidur.


~ruudvanirwan~

Friday, 13 January 2012

Persamaan Tan Sri Ismail, Henry & Scholes

Apakah persamaan Tan Sri Ismail Adam, Paul Scholes dan Thierry Henry? Jawapannya mudah - ketiga-tiga individu hebat ini dipanggil semula oleh pasukan lama mereka untuk menyumbang idea, kemahiran, pengalaman dan tenaga bagi menangani kelemahan dan kepincangan dalam pasukan masing-masing.

Jika Henry kembali semula ke Arsenal untuk mengurangkan beban Robin Van Persie dan Scholes beraksi semula di Old Trafford untuk menjentik kreativiti dalam midfield MU, Tan Sri Ismail pula dilantik untuk mengetuai Pasukan Petugas bagi menyemak semula SBPA. (sumber : the star)

Meskipun mereka berada dalam 'dunia' yang berbeza, ternyata ia satu tamparan dan cabaran kepada pasukan sedia ada yang mungkin dilihat 'tidak mampu' menggalas tanggungjawab sebaik mungkin.

Kepulangan 'old boys' ini sangat ditagih oleh pasukan masing-masing yang dihimpit dengan pelbagai isu, masalah dan cabaran. Walaupun ramai successors dan muka baru, namun orang-orang lama ini juga yang dicari kerana kredibiliti dan pencapaian cemerlang mereka. Desperado adalah satu perkataan kejam tetapi sampai bila mahu mengharapkan 'talian hayat' orang-orang lama?

Tan Sri Ismail Adam

Thierry Henry

Paul Scholes


~ruudvanirwan~

Wednesday, 11 January 2012

11 Januari

Penulis tiada apa-apa memori pun dengan tarikh hari ni - 11 Januari. Sama ada suka atau duka. Tapi memandangkan band Gigi yang tersohor dah buat lagu tu, maka penulis nak dedicate lagu 11 Januari kepada followers yang dikasihi dengan ucapan - jangan berhenti follow blog ni.
Mode : Jiwang Karat.

video

GIGI - 11 JANUARI

Sebelas Januari Bertemu

Menjalani Kisah Cinta Ini
Naluri Berkata Engkaulah Milikku
Bahagia Selalu Dimiliki
Bertahun Menjalani Bersamamu
Kunyatakan bahwa Engkaulah jiwaku

Akulah Penjagamu
Akulah Pelindungmu
Akulah Pendampingmu
Di setiap langkah-langkahmu

Pernahku Menyakiti Hatimu
Pernah kau melupakan janji ini
Semua Karena kita ini manusia

Akulah Penjagamu
Akulah Pelindungmu
Akulah Pendampingmu
Di setiap langkah-langkahmu

Kau bawa diriku
Kedalam hidupmu
Kau basuh diriku
Dengan rasa sayang
Senyummu juga sedihmu adalah Hidupku
Kau sentuh cintaku dengan lembut
Dengan sejuta warna

Armand Maulana/Dewa Budjana


~ruudvanirwan~

Tuesday, 10 January 2012

Roasters Eating Day (RED) - 1 Day Only!


Time to don RED all over again this 11 January 2012 as the annual ROASTERS Eating Day (RED) is back! Wear RED - the colour of life, to celebrate good health and vitality through good eating and healthy living with Kenny Rogers ROASTERS (KRR).

Wear RED Clothing/Footwear/Accessories + Buy 1 Kenny's 1/4 meal
= Get Free 1 Kenny's 1/4 Meal



* Apa lagi, jom pakat serbu Kenny Rogers ROASTERS! Makan ayam sampai lebam. Jangan lupa pakai baju/kasut/sandal/selipar/aksesori
MERAH.


~ruudvanirwan~

Monday, 9 January 2012

Kalaulah Aku Student Mass Comm UiTM...

Dulu penulis pernah alami 'kejutan budaya' atau 'culture shock' di UIA. Tapi taklah seteruk students kita di UK atau US. Sebagai budak Kay Ell dan St. John's, sememangnya sukar sesuaikan diri dengan life UIA yang agak 'berbeza'. Jiwa ini selalu meronta-ronta ingin keluar dari UIA. Apatahlagi melihat suasana di uni-uni lain yang lebih 'happening' dan 'open'.

Setelah mendapat info yang secukupnya, penulis tekad nak apply course Mass Comm yang sangat glamorous di UiTM berbekalkan 'kelulusan' Matrik UIA. Dengan bantuan seorang rakan perempuan yang mengaji di UiTM, penulis memecut pantas ke Shah Alam. Kebetulan hari itu merupakan hari pertama semester baru maka berduyunlah warga UiTM turun mendaftar kelas masing-masing. Sempatlah cuci mata dan bertegur sapa dengan kawan-kawan lama masa sekolah. Suasananya memang happening!

Selepas menemani rakan penulis itu ke fakultinya, kami terus ke Menara SAAS yang sememangnya terkenal sebagai Fakulti Mass Comm dengan harapan kelulusan Matrik UIA ni laku di UiTM. Bermacam-macam perasaan ada masa tu. Dipendekkan cerita, penulis hanya diberi 2 pilihan iaitu sambung Diploma Mass Comm atau masuk ke Matrik UiTM. Punah harapan! Buang masa je kalau amik offer tu. Maka berkuburlah impian nak 'lari' dari UIA dan jadi warga UiTM. Sampai sekarang pun penulis masih bayangkan - kalaulah aku jadi student Mass Comm UiTM....

Penulis bersama students Mass Comm UiTM.
(Credit : Lecturer Hafidz Abdul Rahman)


~ruudvanirwan~

The Comeback Kings

SJI96 FC

Dari berpuluh-puluh game SJI96 FC, ini adalah game paling klasik. SJI96 FC vs Kementerian Penerangan pada 4 April 2009 di padang Angkasapuri beraltitud tinggi. Sebagai pasukan underdogs, memang takde harapan nak menang apatah lagi tak training dan terpaksa guna keeper bidang terjun.

Umpama comeback Liverpool vs AC Milan (3-3), Spurs vs Arsenal (4-4) dan Bahrain vs Malaysia (3-2), game ni juga tak kurang menariknya. Walaupun 1st half kena bantai 0-4, SJI96 FC tetap maintain macho. Masuk 2nd half baru tunjuk taring. Final score, 4-4. Layaklah digelar the comeback kings!

Muka kecewa 1st half kena titik 0-4.

4-4 beb. Apedehal!!!


~ruudvanirwan~

901 Bersama Baby K-Pop

9 Januari 2012 - Satu tarikh yang cukup bersejarah bagi penulis. Bukan kerana perhimpunan 901 atau keputusan perbicaraan kes DSAI di Mahkamah Jalan Duta. Sebaliknya hari ni penulis menjadi baby-sitter sepenuh masa kepada puteri kedua, Nurfatini Irwan@Cimontel@Baby K-Pop yang menjengah usia 9 bulan.

Memandangkan neneknya agak sibuk menyediakan 650 nasi bungkus untuk anggota PDRM yang bertugas untuk perhimpunan 901 dan umminya pula mencari rezeki di CSC, maka tiada insan lain yang layak menjaga Baby K-Pop selain ayahnya sendiri.

Mula-mula agak nervous sebab dah lama tak jaga baby secara solo. Kali terakhir pon kira-kira 5 tahun dulu masa jaga puteri sulung, Nurfatihah Irwan@Cikontel. Kesimpulannya, Baby K-Pop sangat behave dengan ayahnya walaupun agak lasak dan restless. Yang penting dia tidak merengek seperti bersama umminya.

Lepas breakfast terus lena.

Baru bangun, mata besar. It's play time!

Lepas lunch sambung tidur.

Lunch untuk ayah - Asam Pedas Mak Usu Sri Gombak.


~ruudvanirwan~

Thursday, 5 January 2012

Selera : Burger Buto Ijo Sebesar Kepala Orang!

Kalau anda rasa burger2 kat Malaysia ni tak cukup besar dan tak puas makan, silalah berkunjung ke Kota Malang, Jawa Timur, Indonesia. Di sana ada sejenis burger yang didakwa sebesar kepala orang dikenali sebagai Burger Buto Ijo. Sedap atau tidak, cubalah sendiri. Mungkin krew JJCM boleh cover kat sana pulak.

Burger Buto Ijo

KOMPAS.com - Bagi penggemar burger ukuran besar datanglah ke Kota Malang, Jawa Timur. Disana ada burger jumbo ukuran kepala orang yang dikenal dengan nama Burger Buto Ijo di Kedai 27, Jalan Sarangan, Malang.Kota Malang sebagai tujuan wisata terbaik 2011 memang banyak menjual wisata kuliner yang unik.

Melihat bentuknya seperti ukuran loyang kue cake pandan wangi diameter sekitar 30 centimeter. Karena namanya Burger Buto Ijo, maka bahan roti dalamnya juga berwarna hijau disesuaikan dengan nama burgernya. Di bagian tengah roti berbentuk lobang seperti kue cake disesuaikan dengan cetakan rotinya. Isi lapisan dalamnya sama dengan burger kebanyakan yaitu berisi daun selada, tomat, timun, mayoinase, daging burger, dan keju.

Ukurannya cukup untuk dimakan empat atau lima orang, dan pemesan yang makan di kedai tersebut otomatis disediakan piring kecil dan garpu untuk empat orang. Harga tidak mahal cukup Rp 27.500 bisa dimakan empat orang sehingga jatuhnya harga per orang hanya sekitar Rp 7.000. Ditambah telur harga burger buto ijo menjadi Rp 35.000.

Selanjutnya

* Dalam bahasa Jawa, buto bermaksud raksasa.


~ruudvanirwan~

Monday, 2 January 2012

Selera : Nasi Arab Mahallah Ali

Hari ni cuaca agak panas ala summertime. Macam hari-hari sebelumnya. Mungkin 'musim tengkujuh' kat KL & Selangor dah nak reda. Tiba-tiba mengidam Nasi Arab kat Mahallah Ali UIA yang pernah jadi hostel penulis selama 4 tahun. Terus roger geng TSB UIA yang memang dah lama merindui penangan Nasi Arab tu. Penulis, Apiz & Pak Tam jer yang free untuk lunch berjemaah hari ni. Apa lagi, terus pecut dgn Satria GTi Apiz ke UIA. Bak kata orang kampung penulis, the rest is history.

Lokasi kejadian.

Pak Tam & Penulis - bekas penghuni Mahallah Ali.

Pak Tam & Apiz - Peminat setia Nasi Arab.

Makanan penulis berlaukkan daging yang lembut.

Banyak macam ni RM12 jer. Paling 'tinggi' tu Apiz punya.

Lunch kami bertiga. Lazat lagi berkhasiat.

Alhamdulillah atas rezeki-Nya.

Kesimpulannya, lauk-pauk kat sini masih banyak pilihan, murah dan lazat hingga menjilat jari. Owner pon masih sama. Dah kaya-raya agaknya kalau balik negara asal. Mujurlah penulis tinggal kat Gombak. Boleh repeat selalu.


~ruudvanirwan~